Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: tävling-utställning-och-evenemang
Läst 3204 ggr
mosegardensgeena
0

Connemara mästerskapen

hejhej!

Är det någon som kan något om connemara mästerskapen ? Vilka klasser är det osv ? Om man har en renrasig connemara imp. från danmark får man då tävla connemara mästerskapen i sverige då ? (:

Tacksam för ALL information!

tellus123
1

Connemaramästerskap i hoppning, dressyr och fälttävlan anmäls via TDB. Sedan finns det ridklasser som inte har samma status i sverige som på irland men dom är rätt roliga att kolla på och förmodligen rida också.

De senaste åren har mästerskapen legat i samband med årets riksutställning, kolla på Svenska connemarasällskapets hemsida

monsterpony
5

Connemaramästerskapen är öppna för alla renrasiga registrerade connemaror, så att din connemara är från Danmark ska absolut inte vara något problem.

De senaste åren har mästerskapen oftast (men inte alltid) gått ihop med connemara-riks och då finns det även möjlighet att delta i utställningsklasser, engelska ridklasser och såkallade working hunter pony-klasser, en speciell typ av hoppklasser. I de senare läggs det vikt på att ponnyn ska vara trevlig att rida och ta sig an uppgiften på ett bra sätt (inte nödvändigtvis hoppa högst och fortast). Och den ska gärna vara en god representant för rasen.

Själva mästerskapsklasserna har väl gått i LA (rätta mig om jag har fel) med kringklasser på lägre nivå. Det brukar finnas något för de flesta smaker är min känsla. (Om man inte vill hoppa svår hoppning då förstås… Flört ) Hopp- och dressyrklasserna har de senaste åren arrangerats i samarbete med ridklubbar, så de fungerar som vilka vanliga ponnytävlingar som helst med TR och TDB osv.

Själv har jag bara medverkat som åskådare, men det brukar vara en kul långhelg i connemarans tecken med goda möjligheter att lära känna en andra connemaravänner och se en massa connemaror. Intrycket jag som åskådare fått är att många satsar framför allt på en viss gren, men även passar på och prövar på lite andra grenar än vad de normalt tävlar i mer på kul även om det inte alltid går så jättebra. Som åskådare är det jättekul att se samma ponny i en massa olika roller, på dressyrbanan, som hopphäst, "avklädd" i utställningsringen…

Hoppas att du har möjlighet att vara med nästa år med din ponny. Glad

mosegardensgeena
0

Tack så jättemycket för svaren, Nu vet jag mjer! :) Tack!