Ungponny 2012
En tråd för alla med connemaror mellan 3-6 år. Vilka planer och mål har du för året? Drömmar? Blir det 3-årstest, kvalitetsbedömning, utställning, championat, tävling eller något annat? Du som skriver om din ungponny här, uppdaterar sen med jämna mellanrum under våren. Gärna med bilder…

Börjar med min Fenella (Fainleog Fenella f 2007 e Grange Flynn Sparrow u Es-Cassandra). Hon reds ju in under förra året, och har därför inte kommit så långt ännu. Hopptränar var 14:e dag, och ska den närmaste tiden starta några pay n´jump. På lördag bla då hon ska hoppa 80 cm. När allsvenskan drar igång blir det en liten vilopaus, då hennes ryttare har två andra ponnyer att tävla.
Jag skulle vilja att hon gick Eko-hus Cupen (LC dressyr/hoppning), men Amanda är inte så sugen på att tävla dressyr. Vi får väl se om hon kan övertalas. Framåt maj är det sen dags för den riktiga tävlingsdebuten.
Championatet satsar vi inte på, jag tycker att det är för långt att åka. Däremot är kvalet (LB) årets mål. Sen skulle jag vilja åka på en utställning också. Funderar lite på RPAF i mars…
Bild från en KG Svensson träning i slutet av januari..
Va fin hon är!

#2 Tack, och det bästa med henne är att hon är en så otroligt trevlig, positiv och samarbetsvillig liten häst.
Hur gick det med dina planer och drömmar på Connemarafronten? Hade du inte en på prov för ett par år sen? Eller var det någon annan??

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dagens pay n´jump 80 cm…

Min pålla heter Gittan (Gräns Birgitta f. 08 e: Grange Flynn Sparrow u: Hagens Teresa).
Målet för året är att vara med i kvalitetsbedömningen. Hon är ju stor, 151, så vi kan inte komma med till finalerna, men det är en bra sak att träna inför.
Just nu rids hon 2-3 gånger i veckan. Vi försöker komma ut så mycket som möjligt, men det är beroende på tillgång till hästsällskap. Annars har vi varit på banan när underlaget har tillåtit.
Vi ska också fortsätta med arbetet på lång tygel när det blivit lite varmare ute och tränaren inte behöver frysa ihjäl. Vi har ju inget ridhus i direkt anslutning till stallet.
När isen har försvunnit ska vi sätta igång och lastträna igen, så vi kan åka iväg på roliga saker utan att ha en arsenal av människor med oss. Vi kom en bra bit framåt i höstas, men sedan blev det mörkt och isigt…
hm, det är mycket som ska hända när våren kommer…
Hej!
Min treåring,Pemberley,e.Hagens D'Arcy u.Brolötens Malinér har lite oplanerad vila pga all is runt stallet.Min dotter hann rida( nåja,jag hade repgrimma och repet på också) tre gånger innan halkan kom.
Vi planerar mer löshoppning i vår,ridning och tömkörning.Lastträning behövs också.
Förhoppningsvis Riksen och kanske treårstest och någon annan utställning kanske.
Det känns som om det är mycket….

På lördag ska Fenella gå 90 cm (pay n´jump) i Heby. Nytt ridhus och några titthinder har utlovats i 90-klassen, så vi får väl se hur det går…
Hej,
Min raring, Asasara Garbhán, blev tre nu i februari. För året planerar vi komma igång med ridningen. Mest i skog och mark. Det blir också fortsatt körning (inkörningen i somras gick finfint och lille G drog vagn för första gången i september), arbete från marken a´la akademisk och frihetsdressyr/NH-övningar.
Vi har förresten redan prövat på ridning lite på banan. Det är roligt, tycker både jag och G. Idag vågade vi oss utanför banan för första gången. Våren har kommit till västkusten 
Bifogar en bild som är från första gången jag satt i vagnen bakom G.
Vänliga hälsningar - Sara

Hej kul idé! Efter 5v vila sätter vi igång att arbeta Elektors Storm 6år och Elektors Art Deco 5år igen. Vi köpte dem f ganska exakt ett år sedan och då var Deco helt ohanterad o Storm riden några v. Så vi ligger efter alla er som startar inridningen vid 3år! Det ska bli spännande att se hur långt i kommer, vi har satt höga mål o hoppas ivf landa i trädtopparna!
För att sedan sälja (minst) en av dem i höst. Några Pay and ride averkades i höstas och nu planerar att komma igång m tävlandet tidig vår. Vi älskar våra småkillar o förundras över hur otroligt olika de är, trots samma far - Idholmens Matador e Kimble.
jag lyckas inte ladda upp ngt foto..? trög sida!

#10 Jättekul med en ättling till fina Rose of Abbeleix! Undrar om hon inte innehar Connemararekord i SM-medaljer, tagna samma år? Guld i dressyr, silver i hoppning och brons i fälttävlan – anno 1970. På bilden 30 år gammal vid SCS championat 1993, med “barnbarnet Sundsta” i sadeln. Hon gick bara de lägsta klasserna, men verkade tycka det var jättekul!

Fenellas debut på 90 cm gick på det hela taget bra. Man hade utlovat en
lite tittigare bana, och “Julmyrahindret” (oxer och lådor med text Julmyra
Ridcenter) blev också stötestenen för många. Så även för Fenella som bröt ut två gånger. Första gången retade hon upp Amanda genom att peta ner en bom. Vid nästa stopp petade hon ner ytterligare en, men sen hoppade hon stillastående. Amanda var inte riktigt beredd på det, slog näsan i mankammen och började blöda näsblod. Ännu argare blev hon, ont gjorde det väl också, så det blev lite tumult i anridningen på nästa hinder. Resten av banan gick dock helt utan problem, och trippelbarren och muren, som vi trodde skulle bli svåra för henne, bekom henne inte alls. Nu väntar ett par veckors förtjänt vila för fröken Fenella…
Storebror Fergus var också på plats och hoppade 1m felfritt, men han får inte vara med i den här tråden, han är ju 8 år…

#12 Så fantstiskt roligt att få se Rose of Abbeleix!- det måste vara den mest välbehållna 30åring man sett
SÅ fin o vilket uttryck: Vi blev jätteglada av den, verkligen tack GE! Vi fick veta av säljaren att Storm/Tommy har mkt meriterad stam på mödernet även Phaedra var väl en duktig tävlingshäst. Så nu har vi lite att leva upp till….Storm själv är en ljuvlig lättlärd tuff kvick ettrig liten individ. O min känsla m honom är att får du honom m dig så går han genom eld o vatten för dig helt orädd men om inte, så är d tvärstopp!!! Idag fick han framskor f första g o hovslagarekontakt är inte hans bästa gren….Men m världens bästa hovsl -Olle Mattsson så går bättre o bättre f varje g. Vackre halvbrorsan Deco/Stekarn är av en helt annan lite räddhågsen mjukissort, med sviktiga stora gångarter.
Så roligt att få se filmen o jag tycker d ser ut som Amanda gör ett jättebra jobb m att övertga Fenella om att -jo vi hoppar VISST detta hinder!! o hon är ju liksom på väg o råkar stöta till bommarna av bara farten! Resten av banan går som en dans o utan tvekan!!Det är så roligt m unghästar!:))
får se om jag lyckas ladda upp det där fotot fr i höstas nudå….

Jag har två ungponnyer hemma i dagsläget. Trollets Lucille mer kallad Cillen är först ut. Sto f-2006 e Lofty Roderick ue. Spinway Corona, maxad Cponny. Uppfödd och ägd av Trollets Stuteri. Cillen reds in på sommaren som 4 åring och ligger lite efter i utbildningsplanen. Förra året hann vi starta ett par LB klasser i dressyr med runt 60% men hann inte klart med kval till ponnychampionaten, Cillen hade ett klart, då vi stod med kvarka till april månad i stallet och tävlingsterminen blev rätt kort. Hoppningen kom vi bara igång med på hemmaplan då pass att Cillen blev inhoppad eftersom jag la mest krut på dressyren och grunderna. Vintern 2012 har vi tagit nya tag och satsar på LA dressyr och kval till ponnychampionaten i år istället. Hoppningen har vi med kommit igång med, Cillen har tidigare hoppat hinder ute och ett par gånger i ridhuset. Vi var med på vår andra hoppträning i torsdags och jag hoppas vi ska kunna komma ut på lite tävlingar i år även i hoppning. Sen har jag också Myristica hemma sto f-2007 e. Rooar ue. Brantshammar Korak. Hon skall ridas in och stannar fram till sommaren. Under tiden letar jag vidare efter min nästa stjärna som måste överta Cillens plats i höst, vill inte ens tänka på hur tomt det kommer att bli. //Hanna
Filmsnutt på Cillens andra hoppträning.
http://www.youtube.com/watch?v=SQ0hT3mqOsE&list=UU5GlCCkR7nrVzgy1Ftg3uXw&index=1&feature=plcp

#17 Ser jättefint ut!
Hanna du är den duktigaste ryttaren jag vet! Efter rolf-göran då! Snacka om skillnad, du gör verkligen underverk med dina ponnys! 
#18. Tack:) #19 Haha vad gullig du är Mia! Du kommer väl till riksen i år igen hoppas jag?? :)
Liten uppdatering från Cillen med dressyrfilmssnuttar då det faktiskt är den vi framförallt satsar på även i år. Finns ju en himla massa att jobba på kvar men så här ser det ut för dagen:) Må gott alla där ute=)
Jag har en ungponny hemma för tillfället.
**
Arda's Sprinter**
hingst född 2007 e. Hagens O'Chief u. Backudden Greenwood Haze ue. Dale Haze. Ägare & Uppfödare: Marlene Näslin, stall arda.
Mina mål med Sprinter är först och främst avelsvärderingen som går av stapeln om 2 veckor, vi är det enda connemaraekipaget som ska rida bruksprovet iår. Förhoppningen är givetvis att få Sprinter godkänd för avel.
Annars är det 5 års championatet i dressyr som är vårat stora mål iår. Han fick jättefina poäng både på hoppning och gångarter på kvalitén, men i år väljer jag att satsa på dressyren. Men jag tycker det är viktigt att han hänger med i utvecklingen på hoppsidan också, så en LB hoppning ska han starta innan årets slut. Sen är ju RIKSEN såklart en given tävlingshelg i kalendern.
Får se om jag Marlene vill att jag även rider hennes Arda's Aramis (hingst född 2008 e. Kulan Kavat u. Hagens Nelina ue. Hagens Jaguar) på 4 års kvalitén. Och då hoppas jag ju på att få båda grabbarna med mig till finalerna i falkenberg
/ Johanna Edvardsson.
#21 wow vilken skillnad jämfört med enda gången jag sett henne innan som var på riks förra året 

Gittan är nu riden i alla gångarter sedan 3 veckor tillbaka. Under vintern skrittade vi ju mest och travade någon gång ibland. Aktivitetsdosen är 3 kanske 4 dagar i veckan, beroende på vad vi hittar på.
Förra veckan hade jag och Gittan vår första dressyrträning tillsammans. Jätteroligt var det. Hon skötte sig fint, men var ganska trött efteråt, men vem skulle inte vara det? Nästa vecka blir det pass nummer två, om nu inte vintern bestämmer sig för att göra ett mer permanent återintåg. Snöstormen i morse var ju inte kul att vakna till.
Lastträna har vi också gjort och det har gått enligt plan. Senaste gången testade jag en Ponnyakut-variant och det gav resultat. Tanken är att hälsa på gammelmatte en dag under påsk. Vi får lastrräna igen och åka iväg en bit. Det är förutsatt att vintern inte kommer tillbaka då. Yr.no lovar ju det för tillfället.
Hon verkar ha satt igång att växa på höjden igen, efter att ha breddat sig under vintern och tagit igen en del av det hon tappade när hon var sjuk i somras. Mätte senast 152, men det kan ju också vara önsketänkaden från min sida, bara för att jag vill ha en stor pålla ! ;)

#25 Viken söt underläpp hon har! Jag hade också gärna haft en överhöjdare. Gärna upp mot 160cm så de lär jag väl få se mig om i himlen efter….
Kanske är lättare att hitta någon som är korsning med fbl.

#26 Säg inte det, det var en för ett par år sedan till salu i C-nytt, den var 164cm
En uppdatering för lilla Myran måste ju göras med. Dålig på det där med foton men här är en filmsnutt på Myran riden i ca 2.5 vecka. Inget underverk haha men hon sköter sig fint och springer nu både i skritt och trav i paddock och i skogen. Lyssnar fint på stopp och sväng så det rör sig framåt:) http://m.youtube.com/#/watch?v=SVpugP-CzAk

Här är en film från Fenellas "riktiga" tävlingsdebut igår. Var lite spänd första delen i LD, tittade lite för mycket på Pousettes infångare, kom för nära och petade en bom. Resten gick utan problem, och i LC skötte hon sig väldigt fint (filmen är från den klassen).
Amanda vann Chicken Cup på sin Nikki, men henne går det inte att ta in på en prisutdelning. Hon blir fullständigt galen. Eftersom man ville att segraren skulle vara beriden, fick Fenella komma in istället och få på sig segertäcke och rosett. Bra träning det också, eftersom avd B för det mesta får hämta sina rosetter i sekretariatet nuförtiden. Lite trist…

#30 Duktiga små pojkar 
Vet någon om det planeras något treårstest i Mellan-Sverige i höst? Vi finns på Värmdö och tränar för treårstestet på Ökna,men det är tveksamt om vi kommer att känna oss klara tills dess.

Fenella var på SORF (Sala) igår och hoppade 80-90 cm. Dagen till ära i brunst, ofokuserad och allmänt tjafsig. Skrek förtvivlat efter kompisen Playflex så fort han försvann utom synhåll, och för säkerthets skull också efter alla andra vita hästar, stora som små. Så fåniga de kan bli när hormonerna snurrar! Efter omständigheterna skötte hon sig ändå bra, och ett pet i varje klass måste man ju vara jättenöjd med!
Cillen var på sin första hopptävling igår utanför hemmet. En pay and jump en liten bit bort bara. Hade inga förväntningar alls eftersom hon för 3-4 månader sedan helst inte gick över en bom utan att stanna och kolla först en eller två gånger:) Men två fina nollor fixade hon i både 60 cm ( framridningsklass om hon nu skulle behöva övertalas att kliva över) och i 80 cm. Så en jättenöjd matte, mest för att jag kände hon faktiskt tycker det är kul och vill hoppa nu mera. Nu laddar vi om för dressytävling imorgon, LB och LA står på startlistan. Nervöst värre!

Duktiga Cillen och Fenella - trots vårkänslor!!;) Vi har ridit ett par hopp och ett par dressyrtävlingar till och det är "ömsom vin ömsom vatten"….Man kan konstatera att det är uppenabart MYCKET tevligare att gå på utebanor än inne i äckliga, farliga ridhus……………………………………..Ikväll är det dags för LB dressyr debut, såg just att det flyttats till utebanan!

#35 Lycka till!
Så var även årets debut på dressyrbanorna avklarad för Cillens och min del.
LB:1an var en spänd åktur, inget stämde riktigt men kom runt på dryga 61%.
Laddade om och la upp framridningen lite bättre till debutan i LA:1 och det gav resultat, vi fick en grov miss i andra galoppen och det gick något hastigt, tyckte det var bättre låta henne flyta på en att störa i onödan när hon redan var rätt spänd. Så 63,94% och första kvalet klart till ponnychampionaten kändes som ett riktigt fint avslut på denna helg. 8:orna i båda skänkelvikningarna kändes extra kul!
Är så nöjd med lilla Cillen som inte alls har mycket tävlingsvana. Nästa dressyrstart är nog tyvärr först i juli så vi har ju gott om tid att ta tag i de delar som inte riktigt klaffade denna gång.

gratttis till förbättring i svårare klass!:) filmen gick inte att se blockerat av EMI… vår LB debut m unghästarna ikväll gick ganska bra ivf 58 och 62% vi vet vad vi har att jobba med och det var bra feedback och rättvist bedömt!!
Youtube godkännade tydligen inte dressyrmusik, så ja, då får ni filmen utan ljud istället då:)

ser mkt koncentrerat ut!:)

Cillen & jag tar nu lite ofrivilligt paus i vår tävlingstermin då jag fått en fraktur i armen efter en cykelolycka. Så tråkigt men finns ju tyvärr inte mycket att göra åt. Jag hoppas vara tillbaka i sadeln om ett par veckor igen med lite tur. Så länge motionsrids Cillen av min medryttare och en tjej i stallet, så hon i alla fall inte tappar kondis. Jag hoppas vi ska hitta tillbaka till samma form snabbt sen igen eftersom vi har ett kval kvar att klara av.

#42 Stackars dig
Var sitter frakturen?
#43 Ja det är riktigt trist. De sitter i armbågarna, vänster har en benflisa som gav sig av så den kommer tyvärr ta längre tid att läka. Höger fick en väldigt fin fraktur så där kommer jag kunna börja med sjukgymnastik redan till nästa vecka. Man får ta en dag i taget:)

På väg mot etappmålet - på onsdag ska Fenella starta sin allra första LB (pay n´jump). Det ska bli spännande….

#46 Så himla duktig! Vilken blivande hoppstjärna ni har där. En duktig pilot också såklart:)

#47 Ja, jag hade tur där som fick tag på en så duktig ryttare!

Fenella har nu avverkat sitt första meeting. Nära och bra på Lurbo Ridklubb, och lagom många starter = lagom långa dagar. Hon hoppade bättre och bättre för varje klass, och det trots att hon verkade något tröttare på dag 2. En så duktig liten ungponny matte har!
Ingen nolla denna gång, men nästan. Hon gick LC/LB (90/100) varje dag, och lyckades peta ner en bom i båda på lördagen. I söndagens LC trampade hon om precis innan avhopp, och tog med sig en bom med frambenet. I LB bröt hon ut en gång på b-hindret i kombinationen. Inget att säga om det, hon lade sig på ytterbogen och blev för stark för Amanda och kunde pipa åt sidan. På nästa försök hoppade hon hela kombinationen hur fint som helst.
Jag hörde överdomaren säga till någon att den där ponnyn kommer att bli riktigt bra. Så fånigt stolt man kan bli av att få höra sånt…

#49 Klart du ska vara stolt. Hon är ju superfin!

Igår gick Fenan sina första regionala LB. Felfri i första klassen och hon gick mycket stadigt och fint. Inga som helst problem i kombinationen den här gången. I nästa fick hon ett oturligt nedslag på sista hindret, men för övrigt såg det lika fint ut…
Nu är det semester som gäller både för folk och fä. Nästa utflyktsmål är avelsvärderingen i Österbybruk (samma dag som riks tyvärr), och i mitten av augusti är det dags för tävling igen…

Fionns (Fearchar Fionn) ägare har nu hittat en liten tjej som ska tävla honom framöver. Detta för att hon inte känner för att rida själv på ponnytävlingar, och för att dottern ännu är för liten.
Den här tjejen miste tråkigt nog sin B-ponny nyligen, och var i ett akut behov av något att rida på, så det passade bra på alla sätt och vis. Det är en duktig och målinriktad tjej, som inte verkar bry sig om att Fionn stökar till det ibland…
Hon har bara ridit honom i ett par veckor, men det går över förväntan. Haromdagen debuterade de i LC pay n´ride. Ömsom vin och ömsom vatten kan man väl säga! Det blev både 7:or och 8:or, men också en 2:a och en 3:a, eftersom han blev olydig och fattade fel galopp båda gångerna. Hade ingen större lust att korrigera sig heller, men gjorde det iallafall till slut. Drygt 58% ändå, och det måste väl betecknas som ganska bra, med tanke på missarna…
Domaren skrev: Väl ridet på en mycket fin men stundtals övertaggad ponny. Jobba på så kommer det här att bli jättebra…

En snabbis till Söderhamn igår. Reg 100 cm, en klass bara för att kolla av formen. Ryttarinnan befann sig på en helt annan planet den här gången (förmodligen pga tidig uppstigning 03.30), så Fenella fick hoppa banan nästan helt själv. Som Amanda sa efteråt; jag kände mig helt blockerad, men hon bara gick och gick ändå…
Det verkar som hon har vuxit mycket mentalt under vilan, hon skulle inte ha fixat en nolla för en månad sen utan en Amanda på topp…

Fenella startade en klass (100 cm) per dag på Tierps reg/nat meeting "Ponnyhoppet" som gick i helgen. Kort resväg o korta dagar = perfekt för en ungponny. Hon skötte sig kanonfint alla dagarna, och är så söt när hon kommer in på banan. Man riktigt ser på henne så kul hon tycker det ska bli att få hoppa…

Vår lilla 3-åriga ponnyskrutt har nu lämnat oss & flyttat till fodervärd där hon förhoppningsvis ska bli kvar många år framöver. Två tävlingsvana systrar , 11 & 13 år är det som ska ha henne. Nu blir det först inridning för hennes del i höst . Kvar hemma ( fast i grannstallet ) har vi ändå mamma Jackie , så helt hästlös är jag inte 
Har varit dålig på att uppdatera här sedan min skada:) Har hunnit vara ute på en dressyrtäcling i Heda där vi red en LB:1 och en LA:1. Det ösregnade hela första ritten men skrapade trots väderförhållande och otäcka bilar på båda sidor av banorna (Cillen hatar allt vad fordon heter) 64%. I LAn var det tungt och blött och Cillen var trött, blev ett katastrofartat galoppogram med inte många punkter rätt, 60% och mer var det verkligen inte värt:P Men därmed färdigkvalade till ungponnychampionaten.
Nästa tävling var Riksen i Norrköping. Red två dressyrklasser på fredagen, LB och LA. Cillen var superduktig och skötte sig suveränt, sen tycket väl inte domaren jättebra om Cillen men fick över 63% i LBn och 61% i LAn. Nöjd trots allt då jag red i samma klass som ponnyer tävlandes på nationell nivå.
Söndagen debuterade vi på hoppbanan i en LC, gick nolla och är supernöjd med duktiga ponnyn. Strök mig från LBn eftersom hon var riktigt trött och det kändes dumt gå in i en LB med en redan slutkörd ponny. Bättre sluta med flaggan i topp och spara på LB debuten.
Imorgon är det hopptävling på nytt, blir en lokal LC och LB så vi hoppas vi är taggade nu!!

Grattis, så roligt! Är du helt återställd nu? Armbågar kan ju ta tid…
Lycka till idag!
#59 Mja, jag fuskade nog endel med ordinerad vila..typsikt hästfolk kanske;) Alldeles för rastlös för att vila men har tagit det försiktigt så det inte ska bli sämre. Idag känns de helt okej, men får akta tunga lyft och så:) Idag gick strålande, riktigt lycklig för att Cillen äntligen släppt sin spärr vid lastning som vi haft sånt problem med. Hon traskade rakt in både till tävling och hem. Hoppningen gick med super, fin nolla i LC och ett retligt pet på 4 an i LB debuten. Placerad i bägge klasserna avd B då det bara var en nolla i LBn, så två fina rosetter fick vi med hem. Nu har vi inga direkta tävlingar inplanerade innan ponnychampionaten och sedan kommer Cillen bli till salu. Så vi får väl se vad framtiden bjuder på.
GE; Hur hög är hon? Hon ser stor ut!

#60 Jättekul, och retliga pet får man lära sig leva med. Viktigast är trots allt att det går bra för övrigt…

#61 Hon är 146,7 cm
#62 Du har så rätt så, när de är unga och oerfarna så händer det ju lätt de kan komma lite tokigt på endel hinder och då faller en bom. Är självklart galet nöjd med ponnyn idag. Här har vi LB rundan från idag:)

#64 Det ska du vara! 

Snart dags att avrunda den här tråden. För Fenella återstår nu bara
två tävlingar, och sen är det vintervila som gäller. Vilket inte innebär
stillastående, utan bara fritt från tävlingar/träningar. Hemläxan inför nästa säsong är att bygga muskler och stärka upp galoppen, men det ska hon mestadels få göra ute i naturen…
Fenellas första år på tävlingsbanan har gått över all förväntan. Hon har varit otroligt duktig. Vi hade lokala LB som mål, och dit nådde hon med råge! Fenella och Amanda har också blivit ett riktigt team. Jag blir så glad av henne, säger Amanda, och det skulle nog Fenella också säga om hon kunde prata. Det är härligt att se dem…
Här är en film från regional LB i Årsta-Runsten i september…
Vårt mål i år var å vinne ungponny SM med Poetic Kelly, det gjorde han i dag !!!
Fra tidningen Ridsport : I kategori D gick guldmedaljen till Stenungsunds Jenny Jansson och hingsten Poetic Kelly RC 108 (e Poetic Justice-Kimble uppf Kerstin Johansson och Rosie Forsell äg Cathrin Blomqvist Ilyes).
Stort Grattis till Poetic Kelly!
Grattis!
Känner att mitt tävlingsår är över för 2012 och det är dags att börja blicka framåt för 2013.
Cillens och mitt mål var i år att kvala till ungponnychampionaten i dressyr (LA) vilket vi också gjorde. Väl nere i Falkenberg hamnade hon på en 5:e plats totalt av 10 startande kat C ponnyer. Vi har i år även hunnit med att starta upp till LB hoppning. Nu har Cillen åkt hem till sina ägare igen för att tävlas vidare av en yngre ryttare samt stå till salu. Hon är otroligt saknad här hemma efter 2,5 fina år tillsammans.
Köpte även i mitten av september en 3 åring från Holmtebo stuteri, Noula, som fick följa med till finalen i Falkenberg där hon placerade sig 4 av 13 starter bland gångartsponnyerna. Resterande av året går nog mest åt till att lära känna varandra både på backen och från ryggen. Ser fram emot en 2013 tråd som denna då det varit riktigt kul följa alla fina unga connemaror som tävlat runt om i landet.

#67 Stort GRATTIS till hela team Kelly! Tyvärr missade jag honom helt, satt i cafeterian och upptäckte att Munsboro-skäcken var inne på banan. Förstod då att den jag såg hoppa sista hindret var Kelly :(
Vi hade ju redan nått målet för 2012, så deltagandet i Borås var bara som grädde på moset. Fenella hade 9 + 4 fel med sig och var därmed chanslös till placering, men SOM hon hoppade den sista omgången!
BRILLIANT sa John Hickey, en fantastisk avslutning sa speakern, och bara det kändes som en seger! Om det hade varit en "vanlig" klass hade det dessutom varit det. Av de 10 som startade sista rundan var hon en av 4 felfria, och på den snabbaste tiden….
Sen fick vi också kvitto på att det funkar med övernattning på meeting (hon har ju bara startat ett par meeting men då åkt hem emellan). Hon var lugn och glad hela tiden, åt och drack bra. Reser bra gör hon också, och att allt sånt fungerar är nog så viktigt för en tävlingsponny.

#70 Härligt uttryck på den! Ska bli kul att följa henne nästa år, för en ny likadan tråd blir det. Hoppas några fler ansluter sig då också…

#67 Grattis!
Jag hade ju som mål i år att vara med i kvalitetsbedömningen med Gittan, men en tajt vår och sommarplan gjorde att vi inte riktigt hann med.
Istället visade jag henne på premieringen i början av september, där hon med sina gracila ben och stora bröstomfång (192 cm) skrapade ihop 38 poäng (klass 1) med 8 på typ, 9 på skritten och en 8 på traven (som kanske hade blivit en 9a om jag hade sprungit bättre, men ja, ja allt är ju dagsform).
Nu under hösten har vi tagit tag i träningen vilket är jättekul. Vintern och våren bestod ju mest bara att långsamt bygga upp henne efter sin sjukdom förra sommaren, då hon tappade ALLA muskler och vägde 380 kg som minst. Men det är nu ett minne blott.
Hon sköter sig riktigt bra, även fast hon tycker att höger galopp är jobbigt. Jag tror jag har en extremt vänsterhänt häst
.
Tränaren har varit nöjd hittills med både häst och pilot (dvs mig). Fortsatt under hösten ska hon börja hoppas in på riktigt hade jag tänkt mig, då med förhoppningsvis fortsatt hjälp av samma tränare. När det blir som jäkligast i vinter så får hon vila.
Planen för nästa år kommer att avslöjas i nästa års tråd
.

Grattis alla som känner att de haft ett bra år med sina ungponnyer och som känner att de har uppnått sina mål eller sina reviderade mål.
Hoppas att det blir en liknande tråd nästa år. Det har varit kul att följa.

Skrev en del i våras och missade sedan att uppdatera.. Så jag tänkte berätta kort hur d gick innan vi kör på nya året! Vi kan konstatera att vi av olika orsaker inte kom till Falkenberg och att det har varit ömsom vin ömsom vatten med våra ungponnier som vi köpte helt ohanterade för snart två år sedan då 4 och 5 år. Nu vågar vi tycka att det börjar fungera bra och jag filmade Storm på träningen igårkväll då han gick mkt fint. Tyvärr kunde jag inte ladda upp filmen men den finns på Facebook om ni vill se så kan vi adda varandra! Kommer att tävla dem under våren Storm hopp och Deco dressyr för att sedan sälja - kommer att bli svårt att skiljas!!