Skitiga skimmelsvansar
Ja, hur håller ni dem någorlunda fräscha under vintern? och spciellt ni som har ston.
Vi står i kallstall utan spolspilta. Det finns varmvatten så under den varma årstiden funkar det bra med att tvätta, men det känns ju lite taskigt när det är kallt ute.
Nu har Gittan varit brunstig igen och svansen är i..n..t..e fräsch…
Häll upp en hink varmt vatten.
Häll i yes diskmedel efter behag.
Doppa svansen i hinken och gnussa.
Om det behövs så gör om proceduren med nytt vatten + diskmedel.
Sedan tar du nytt vatten 2-3 gånger och doppar svansen i för att få bort diskmedlet.
Efter det kan du spraya utspädd jodopax i svansen om du inte är nöjd. Det vitnar när det torkar.
Är du fortfarande inte nöjd så kan du borsta med potatismjöl på morgonen :)
Detta fungerar ju om hästen står installad på natten. Är den ute på lösdrift kanske det blir svårare, då får man nog stå ut med skiten tills det blir mildgrader :)

Doppa svansen i hink är ju så jag gör i vanliga fall på ett ungefär, men stallägaren är inte så pigg på vatten i stallgången om vintern pga risken att det kan frysa. hm frågan är om man ska stå i boxen och blöta ner en massa strö med 'bara vatten'. Känns lite onödigt på något sätt. Jag tycker det känns taskigt att stå ute. Jag får fundera lite…
Varför blir det så blött? Du ska inte hälla vattnet i svansen utan du doppar ju den i hinken och håller över hinken hela tiden så kommer det aldrig droppa mer än vad en blöt häst som kommer in från hagen gör.
Jag står alltid i boxen

Jag tror att det är kombinationen av min koordination av hink och häst som har myror i benen som gör att det inte funkar så bra alla gånger. Att stå still är inte Gs favoritsyssla. Hon vill väldigt gärna veta vad som händer. Men jag får öva helt enkelt. :-)
haha ja då är det ju en helt annan sak. mina ponnys står stilla, jag passar i och för sig alltid på när dom står och äter hö så det är ett tips. fast alla ponnyer är ju inte så intresserade av höet heller förstås… Men det går kanske att binda upp också i boxen? :)
Lycka till (och god jul )
Mina för överleva vintern med skitiga svansar, de dör ju inte direkt av det, det är ju mer vi människor som mår dåligt över det :)