CONNEMARA SM, KVALREGLER.
Hej, är det någon här som vet vad som krävs för att ta sig till Connemara SM 2013? 
Och en till fråga är för storhäst, då min är övervuxen! Eller om den kvalar in på samma regler? Finns det någon sida där det står? 
Kram kram! 

Inga kval till Connemaramästerskapet. Vem som helst kan komma och rida sin Connemara. Det finns klasser från LC-LA, både i dressyr och hoppning. Mästerskapen går i LA. En övervuxen tävlar enl TR som ridhäst. Det gör ingen skillnad för dressyren, men i hoppningen innebär det att den hoppar 1.20 mot kat D som hoppar 1.10
Kan du inte berätta lite om din Connemara? Alltid kul att läsa…
Jaha! Vad spännande, tack så mycket för informationen! 
"min" connemara är efter Lofty Roderick RC 74, mamman är Symfoni RC II, dock inte hittat nån bild eller så på henne
Jag har han på foder för att sedan köp! Var min halvfoderhäst innan, men vi har bestämt oss att ett köp ska göras så!
Han är iallafall född 2002, så alltså tio år. Han är en väldigt busig och glad häst, ponny i hela huvudet! I dressyren är han utbildad ca LA och har ett vägvinnande steg! Framför allt i traven då han "trampar" i luften som min kompis sa igår då hon var med. Vi har inte riktigt kommit igång med hoppningen, endast tagit några skutt i skogen.. men han taggar till som attan, testade även att ta några skutt igår i ridhuset när jag endå var där och det gick bra! ( har ridavstånd) Ägarna innan dom som hade honom innan mig, dom hoppade honom och sa att det var det bästa han visste och främst i skog, men nu har han inte hoppats pga bristande intresse för ridning, så i sommar blir det nog mycket terräng träning då jag kan rida bort till terräng bana på 5 minuter om inte mindre.
Så håller alltså på att sätta gång han mer och mer! Så blir vi förhoppningsvis redo för connemara sm då, i dressyr! 1.20 är en lång väg att gå.. vilket vi inte ska stressa fram utan att ta den tiden vi behöver. Han är 154, fast tror han är störr faktiskt! 
Skickar med en bild från i höstas när jag började att rida honom, som halvfodervärd, kanske 3-4 gången jag sitter på honom på bilden.

Fiin! Är han gulbrun eller gulbrunskimmel?

Bild på Symfoni II finns på www.aramennoc.se =)
Jag vet inte vad det står i passet, man jag brukar säga att han är borkfärgad! men på sommaren blir han guldig, han varierar mycket i färgen. Ljust nu är han rätt gul och rumpisen, och så börjar det komma fram fläckar, formodligen sommarpälsen och den är gulbrun!
Åh tack snälla du!! va fin hon var, rollercoaster jag har alltså! 
Stod på hemsidan att han var gulbrun!

#2 Låter som en kul häst du har. Och jag har alltid varit svag för gulbruna hästar.
Hoppas att vi får se er på Connemara-SM och / eller Connemarariks. Det finns ju lägre hoppklasser än SM-klassen att vara med i och i Working Hunter Pony-klasserna (som väl går på riksen i år) är hindren ganska låga och det är mer hur hästen tar sig an hindren som bedöms.
ja okej! vi ska försöka mäta ner honom till D ponny och se om vi lyckas, eller ha kvar han som stor häst , får se 

Men om han är 154 cm i mankhöjd och du tror att han är större, varför försöka mäta ner honom? 

#5 Då är han nog gulbrun, de brukar bli beige/grå till nästan vita på vintern. Se bifogad vinter/sommar bild av Connemaran Qrumelur….
Jag såg att din stod som gulbrun, så jag var mest nyfiken. Fadern var ju konstantskimmel, och det kan vara ruggigt svårt att se på en så pass ljust gulbrun. Syns normalt bäst på sommaren isåntfall…
Min kompis tycker jag ska försöka mäta ner honom, lättare att tävla 110 än 120 och kunna vara med på ponnytävlingar! Men med tanke på att jag är 16 (fyller 17) så känner jag att jag inte direkt är i så stort behov av det, plus så gillar jag ju att han är storhäst. Och jag är inte heller så tävlingsfixerad, ska jag tävla ska jag göra det för skojs skull! Inte för att satsa och vinna, fast det vore väl inte fel ;) Hennes ponny är 151 och gick ner till 146, så rider jag han innan så sjunker han väl en bit och inte "ger" han nått vatten så sjunker han ännu mer.. Men det tänker jag ALDRIG göra mot min lille plutt! Men ska mäta honom snart, kul och se hur stor han är :D. Rulle, som han kallas är faktiskt gul nu på vintern! Ett tag var han verkligen kyckling gul, och nu är han mest bara gul! Men ser sommarpälsen som börjar komma fram där han är rakad, och den är guldig! Ägarna har även sagt att han blir guldig till sommaren, så kan tänka mig att han nog blir något ljusare än bilderna du lagt in. Ska bli himla roligt att se. :D
Inte så smart att skriva öppet på ett forum om att man tänker försöka fuska.

#12 Mig veterligen finns inget förbud att rida innan mätning, om man tror att det kan göra att hästen slappnar av bättre. Det har jag sett flera gånger på mätplatser, och mätmännen har inte sagt nåt om det…
Att inte ge hästen vatten är ett jäkla otyg, men TS skriver att hon ALDRIG skulle göra så mot honom!
Så hur får du ihop det till att hon tänker försöka fuska?
Ja precis, ska inte ens försöka mäta ner han till ponny. Och skulle ju aldrig få för mig att inte ge han vatten, djurplågeri! 
Rida/longera är ju mycket vanligt när man mäta sin ponny och vill att den ska behålla ponny mått! då de flesta hästarna blåser upp sig och slappnar av efter ridningen/longeringen.
Man har 2 eller om det är 3 mätförsök och där i mellan får man rida, longera bäst man vill! När jag var och mätte förra veckan, och ponnyn framför var lite för stor tipsade både veterinären och mätmannen om att dem skulle gå ut och rida ett par varv!
Så vill du prova tycker jag du ska göra det! Själv är jag för gammal i stället och ska tävla min ponny, bland storhästar i år tänkte jag :)
Okej! tack för tipset, hoppas att det går bra! 
Såg att du var från Norrköping! vad kul, jag bor i Söderköping, så då ses vi kanske ute på någon tävling.
om jag inte bestämmer mig för att testa att mäta ner honom, men i nuläget känns det verkligen inte som att jag vill det, utan att ha honom som storhäst.
Gud så fin din ponny är, är det Arda som är din? helt förälskad! Om du vill att den ska gå några ponnyklasser så ställer jag gärna upp och tävlar den åt dig om du skulle vara intresserad. :)

#15 Blir kul att se honom i sommarpäls sen…
Får lägga upp en bild sen i sommar! 
Ja det har ni rätt i, det är nog svårare att muta mätmän idag än det var på "min tid" när mätningarna skedde ute på gårdarna hemma
#18 ja, vad roligt då lär vi säkert ses på både ponny eller storhästtävlingar då jag är ute i svängen mycket! ;) Nej, Arda's Sprinter var min ögonsten som jag sålde åt hans uppfödare i somras! Nu har jag tre fina ponnyer hemma i Angelus Spinning Sparrow, Angelus Oki Doki och den godkände hingsten Erinmore Golden Marble och det är den sistnämnda jag ska rida bland storhästar då han har stor kapacitet och blir 7 år iår och inte kan satsas mot något ungponnychampionat eller liknande :)

#21 Ja förhoppningsvis är det så 

# Spännande! Blir det dressyr el hopp med EGM? Eller både och?
#24 ja, det ska bli spännande! han är väldigt trevlig att rida.
vi ska nog försöka ta oss ut på både hoppning och dressyr är tanken. vi kommer väl främst satsa på dressyren, då han är ganska lite hoppad! men vi börjar träna och se hur långt vi kommer, WHP på riksen är ett mål i allafall! :)

http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Nyheter/2013/1/150-placerad-hast-blev-ponny/
Bara ett litet kuriosa inlägg i debatten…
Kul att det går nedåt ibland!! Det var väl ponny EM för några år sedan där kontrollmätning gjordes och fler "ponnyer" var över 10cm för stora… suck
#25, gud vad spännande det låter! :) Och lycka till!
#26 så grym ponny! helt sjukt, 150 är verkligen imponerande! :D

#29 Så fin!🙂
Har inte sett något inplanerat datum för Connemara-SM än i år.

#31 har du fler bilder på mig? :)

#32 Jag borde ha nån bild på den isabellfärgade ponnyn, men jag är inte helt säker. Är på väg till jobbet, så jag hinner inte kolla nu. Gör det när jag kommer hem i morgon bitti…
Har du fler Connemaror än Menlo Boy?
Är han fortfarande hingst förresten?
#33 Märkligt, tycks som hela mitt inlägg inte kom upp…
Svar på om Bobby, som jag kallar honom, fortfarande hingst så är han intr det tyvärr. Han hade som inre blödningar i skapet som gjorde att han inte kunde galoppera ordetligt och fick skav runt om.. Men han mår så mycket bättre nu av att vara valack :)
Och vi har flera connemaror hemma tillsalu! Här är en film på en av dem :)

#33 Så väldigt tråkigt med Menlo Boy, men huvudsaken är ju ändå att han mår bra!
Garvagh Gavin ser ut att ha kapacitet! Lycklig den tjej eller kille som får köpa honom!
Roligt att ni importerar rasrena Connemaror, men ni ser väl till att de blir registrerade i SCS innan försäljning?

#37 tack :)
# 36 . Et Connemara pass koster 650 kr, av den summen går det 256 til SH. En transfere koster 650 kr, det eneste som skal gjöres for en transfere er å gi individet et 33-xxxx- nummer og legge den in på BLÅ Basen. Hesten beholder orginal passet så kostnadene for matrialet pluss de 256 til sh forsvinner også, i reglementet for å bli en selvstendig avelsorganisajon står det at man kan ta ut priser til selvkost, altså er enten passet for billigt eller transferen for dyr. Eneste grunn til å transferer en hest på svenskt register er å få väre med på riksutstillingen, alt annet er EU stridig. Synd at en transfere skall koste så mye för var sumen 250 kr, SCS og Connemaraen mister mye reklame med å aggere som de gjör, da det desverre står Import Irland istedenfor Connemara i start listene, Men på den andre siden så forstår man at man ikke vill betale 650, ekstra for å väre med på riksutstillingen, da de fleste import hestene går til tävlings bruk ikke utstillinger. En smartere prisettning ville ha gitt Connemara rasen en större PR. Men snålheten bedrar visheten.