Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettavel
Läst 3743 ggr
MikaelaO
6

Pris för pass

Jag hakar på GEs inlägg men tycket att det är värt en egen tråd. Kolla in denna länk.

Jag har också läst på CPBS hemsida och fattar jag rätt kostar det 50 euro (ca 420 kr) och då ingår DNA-typning. Otroligt mycket billigare.

Hagalyckan
6

Gerds tråd med jämnförelse med New forestföreningens priser så säger det i egentligen inte att dom heller kanske inte gör rätt i transfer t.ex. enligt EU regler.

Intressant länk till det som stuteri EG gjort.

760 kronor eller 90 euro för icke medlemmar i CPBS för ett DNA kit och registrering.

GE
8

#1 Ja, så är det. Om inte SCS gör rätt så gör inte SNF det heller…

Man kan undra vad diskrimineringskänsliga EU skulle säga om att icke CPBS-medlemmar får betala nästan dubbelt så mycket?

camira
4

Både SNF og SCS misstolker SJBV 2010.61 §14.

Transfere koster like mye som et pass ? , det er stippulert at alt skal väre til selvkost, et pass hvor 256 går til SH pluss matrial kostnadene, kan umulig koste like mye som å gi et individ et nummer i et eksisterende pass, og legge den inn på blå basen.

Pass till ponny med ej kval fader: 1950:-  I EU directiv 96/78/EC står det beskrevet at alle avelsorganisajoner skal ha en grunnstambok. og i EU directive 90/427/EEC, står det at alle individer med ubruten härstamning må taes inn i grunnstamboken for den rasen. Så om faderen er kvalifiserad eller inte er det urelevant så lenge han har en ubruten härstamning. Det koster like mye å lage et pass uavhengig av statusen til faderen. §14 i JBV 2010:61 står det selvkost, så en diff på 1300. kan jo ikke stemme, samme matrial kostnad og samme avgift til SH, så det skulle värt helt samme pris.

camira
3

MikaelaO

Det er en feil på den listen du har lenket til, der står det at SCS pris for  bortappat pass er 500, Dette er feil da SCS pris er 1150kr. se faktura på lenken, B-pass uten orinalhandling 1150kr

http://connemara.nu/?p=3027

GE
5

#3 Grundstamboken hos New Forest är delad i två (SNF-E och SNF-X). Undrar om de inte går in i den andra delen? Tillsammans med dem som har för mycket av “fuskblodet” (Furze Lodge Golden Wonder för er som minns), och de med otillåtna vita tecken…

För övrigt har du helt rätt. Det kan inte kosta så mycket att stämpla ett redan existerande pass, men Ardennerföreningen tex tar 1000:- för omregistrering av import, och Shetlandsföreningen 800:-

Bägge föreningarna skriver dock i P & R att passframställan finansieras via avgifter, kanske det öppnar upp för annan prissättning?

GE
5

#4 Den som gjorde listan missade uppenbarligen att 500:- är ett tillägg på grundavgiften, vilket framgår på SCS hemsida.

Sen listan skrevs i september 2012, har SNF också höjt avgiften för borttappat pass från 1000:- till 1500:-

camira
3

Der ser du hvor absurbt det er i New Forrest, om en hest har hvite prikker koster det over over tusen lappen mer  å lage et pass?

Bägge föreningarna skriver dock i P & R att passframställan finansieras via avgifter, kanske det öppnar upp för annan prissättning?

Nei dette er ikke mulig da alle P & R bygger på SJBV 2010:61 og §14 gjelder for alle avelsorganisasjoner uavsett ras.

RikkeDC
0

Alle kan registrere deres connemaraføl i Irland.

http://www.connemara-ponyer.dk/Avl/Irsk%20pas.html

Carrick
3

Registreras ponnyn i moderlandet, är den inte berättigad att delta i svenska ungponnyfinalerna (3-års & Kvalitetbedömning)

Kan vara ngt att tänka på :)

starrhult
7

Av annan anledning var jag inne på SH:s hemsida. Kom då på att jag skulle titta vad priserna för pass skulle varit för en Connemara om SH blivit avelsorganisation för rasen - vilket ju varit snubblande nära för några år sedan. Jag vill inte redogöra för alla priser - var och en som är intresserad kan ju gå in och kolla själva. SH tar 1142:- för ett pass första levnadsåret - 650:- + 412:- (som är en serviceavgift för att de sköter uppdraget som avelsorganisation) + 80:- (postförskottsavgift). SCS tar 650:-, som INKLUDERAR 256:- till SH(SCS nyttjar ju en begränsad servic av SH) tillkommer postförskott (vilket man kan anta är samma avgift, dvs 80:-. vilket betyder att passen är 412:- dyrare för de raser som nu har SH som avelsorganisation. Passen är ju obligatoriska för alla och kan inte "väljas bort". Det kan ju däremot en transfer göras.. Men - en transfer hos SH kostar 892:- (om hästen redan har ett EU godkänt pass). Kostnaden är 400:- (för passet) + 412:- (serviceavgift) + 80:-(postförskott). Lite intressant att trots att SH tar ut en lägre kostnad för denna tjänst än för att göra ett nytt pass - så blir kostnaden 162:- högre, än vad SCS tar för samma tjänst (650:-,för passet + 80:-,postförskott. Om man då tar hänsyn till att 256:- av SCS avgift går till SH - så blir skillnaden för passet 6:- lägre hos SCS än hos SH. DET tycker jag var intressant! 🤔

MikaelaO
3

Jag tycker att det verkar som alla svenska föreningar kommit överens om att hålla uppe priserna på pass. Det kan inte kosta så mycket att göra ett pass när uppgifterna ligger i en databas. Lite fri konkurrens skulle inte skada.

Hagalyckan
1

De 414 är 256 till blå basen + 78 för sommarpremieringarna + 78 för SHs hingstpremieringarna (Axevalla, Gotland och två i Norralnd). De 78 till sommarpremieringarna borde även SCS ta ut av den som registrerar men de pengarna får idag "alla" medlemmarna stå för. I SHs avgifter ingår moms som man kan lyfta om man är näringsidkare så för en sådan försvinner 20 %. Det borde vara med i en jämförelse. En transfer blir då billigare hos SH än SCS för en näringsidkare.

Jordbruksverket ska ju ha ett möte i ämnet så vi får väl se var det landar sen.

tellus123
0

Ja, sitter man och läser gamla trådar här så framkommer det att det finns ponnyuppfödare här i sverige som väljer att regga sina renras hos SH istället för hos sina rasföreningar. Beror det på priset?

Tråkigt då man inte kan föra rättvis statistik men dom kanske har en anledning?

camira
2

Tellus 123

Hvilken statistik er det du referer til ?, selv venter jeg på tävlingsstatistiken som har lyst med sitt fraver i flere år.